Avtalet avser tjänst Operatörsguiden
Operatörsguiden gäller i 24 månader från den dagen kunden undertecknat avtalet.
Genom undertecknande av detta avtal ingås avtal med Dina Solar Sverige AB för köp av tjänsten Operatörsguiden.
Dina Solar är registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer: 559273-7315
När man i dessa allmänna villkor använder begreppet ¨Dina Solar¨ avses Dina Solar Sverige AB.
Med begreppen: du/dina avser vi dig som är vår kund, fysisk myndig privatperson eller företag.
Genom detta avtal med Dina Solar får du som kund ta del av Operatörsguiden som ingår i Dina Solars utbud.
Beskrivning av Operatörsguiden.
Operatörsguiden är en rådgivningstjänst.
Dina Solar analyserar marknaden för mobila tjänster.
Dina Solar söker mobila lösningar genom analys av kundens nuvarande situation.
Utifrån dessa analyser erbjuder Dina Solar rådgivningstjänsten Operatörsguiden som innebär att Dina Solar kan ge rekommendationer på abonnemang som passar kundens behov bättre.
Dina Solar åtar sig att utföra den tjänsten som beskrivits ovan eller som specificerats i bilaga/bilagor.
Uppdragsavtalet kan fortlöpande utökas eller ändras till sin omfattning.
Avtalstid och uppsägning
Uppsägning av detta avtal ska vara skriftlig. Sägs avtalet upp utgår ersättning för det arbete Dina Solar har utfört samt för nedlagda kostnader för tiden fram till uppsägningen.
Ersättning
Vid fast pris har Dina Solar därutöver rätt till ersättning för kostnader och utlägg som ansöknings- och registreringsavgifter, utlägg för resor, kost, logi, porto, bud, etc.
Tilläggsarbeten och övertidsarbete på grund av försenad eller ofullständig materialleverans från kunden, ej avtalade extraarbeten till följd av lagändringar eller liknande är aldrig inräknade i det fasta priset utan ska ersättas separat.
Betalningsvillkor
Betalning görs mot faktura, tillkommer en faktureringsavgift på 39 kr. Vid försäljning till svenska privatpersoner tillämpar vi betalningsvillkoret 14 dagar netto från fakturadatum. För att få köpa mot faktura måste du vara minst 18 år och vara folkbokförd i Sverige.
Betalning ska göras inom 10 dagar från fakturadatum.
Vid försenad betalning tillkommer påminnelse/förseningsavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 12% + gällande referensränta. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.
Ångerrätt.
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag en för undertecknandet.
Vill du utöva ångerrätten ska du till Dina Solar skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev avsänt per post, fax eller e-post).
Du kan använda den bifogade mallen, men du måste inte använda den.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Om du bett att tjänsterna ska börja utföras redan under ångerfristen ska du betala ett belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder).
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet.
Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.
I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något
Standardformulär för utövande av ångerrätt finns på www.kov.se
Allmänna villkor:
Förutsättningar
För att kunna ge rekommendationer för bättre mobila tjänster måste kunden lämna erforderligt underlag för att kunna göra en analys av kundens behov.
Dina Solar meddelar när tillräckligt underlag erhållits.
Det är kundens ansvar att kontakta Dina Solar vid hjälp.
Dina Solar ansvar
Dina Solar ska:
* vid varje tidpunkt ha en giltig ansvarsförsäkring
* genomföra uppdraget i enlighet med gällande lagar och regler
* ställa sin kompetens och de avtalade tjänsterna till kundens förfogande i enlighet med de avtal som slutits mellan parterna
* meddela kunden när och om fel upptäcks i materialet eller i andra uppgifter som har betydelse för kunden
* ta ansvar för skador som orsakats kunden till följd av Dina Solar brott mot avtalet, fel i den levererade tjänsten eller försummelse.
Dina Solar kan inte göras skadeståndsskyldig för skador orsakade av att kunden lämnat ofullständiga eller felaktiga uppgifter eller anvisningar.
Kundens ansvar
Kunden är ansvarig för:
* företagets redovisning och de rapporter som baseras på företagets redovisning
* att skatter och avgifter redovisas och betalas
* de tillstånd mm som krävs för verksamheten
* att räkenskapsmaterialet återspeglar den verkliga affärshändelsen samt för att materialet samlas in och bevaras
* att de upplysningar och anvisningar som lämnas till Dina Solar är korrekta och inte lagstridiga.
Materialleveranser
De uppgifter och det material som Dina Solar behöver för att fullgöra sitt uppdrag ska levereras till Dina Solar i så god tid att Dina Solar kan utföra sina tjänster på normal arbetstid och inom gällande tidsfrister.
Dessa villkor gäller mellan Dina Solar och dig som genomför köpet. Om du vid någon tidpunkt inte accepterar eller är oförmögen att efterleva de Allmänna Villkoren äger du inte rätt att använda tjänsten.
Arbetet påbörjas inte förrän undertecknat avtal inkommit till Dina Solar och ångerfristen löpt ut.
Avtalet är personligt för dig. Det innebär att du ansvarar för att Avtalet följs och att du inte utan skriftligt tillstånd från oss överlåter några rättigheter eller skyldigheter enligt Avtalet till någon annan.
Utifrån vad som sker först blir detta avtalet är bindande för dig när du (i) undertecknat det, (ii) tagit emot tjänsten, eller (iii) du börjat använda tjänsten i sin helhet.
Avtalet är bindande för oss när vi fått in det underskrivna avtalet.
Övriga villkor
kunden ska lämna material till Dina Solar innan arbetet kan påbörjas. Avtalstiden gäller frånundertecknandet av avtalet.
Kunden ska utföra sin del av arbetet i enlighet avtalsvillkor och Dina Solar instruktioner.
Sekretess och elektronisk kommunikation
Part förbinder sig att inte avslöja information och kunskap om den andra parten, som parten har fått del av på grund av detta avtal. Avtal och andra dokument som upprättats mellan parterna är konfidentiella. Parterna ansvarar för att sekretesskyldigheten även iakttas av personal och underleverantörer.
Denna sekretesskyldighet fortsätter att gälla även efter att avtalet har upphört.
Parterna accepterar elektronisk kommunikation dem emellan och de risker denna medför. Parterna ska använda rimliga metoder för virusskydd och sekretess.
Rekrytering
En part får inte utan den andra partens samtycke rekrytera person som är anställd eller varit anställd hos den andra parten innan sex månader har förflutit sedan den anställde slutade sin anställning.
Har anställningsförhållandet upphört på grund av uppsägning av arbetsgivaren gäller inte bestämmelsen i föregående stycke.
Behandling av personuppgifter
Uppdragstagaren är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som denne behandlar vid den interna administrationen av antagande och hantering av kunder och uppdrag.
Denna behandling ska ske i enlighet med gällande rätt och i enlighet med den personuppgiftspolicy som finns på uppdragstagarens hemsida. I samband med antagande och utförande av uppdraget och/eller för att lagra information hänförlig till uppdraget har uppdragstagaren rätt att använda sig av personuppgiftsbiträden (underleverantörer).
Detta gäller under förutsättning att personuppgiftsbiträdet ger tillräckliga garantier för att behandlingen sker i enlighet med gällande rätt och att den personuppgiftsansvarige och personuppgiftsbiträdet upprättar ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Uppdragstagaren kommer även att behandla personuppgifter i samband med fullgörandet av uppdraget för uppdragsgivarens räkning. Parterna har kommit överens om att reglera denna behandling av personuppgifter i ett personuppgiftsbiträdesavtal. Uppdragsgivaren ansvarar för att
* denne har rätt att överföra personuppgifter till uppdragstagaren,
* personuppgifterna behandlas i enlighet med gällande rätt,
* de registrerade har fått den information om personuppgiftsbehandlingen som den personuppgiftsansvarige enligt gällande rätt ska lämna vid insamlingen av personuppgifterna,
* de registrerade har informerats om sina rättigheter, såsom rätten till registerutdrag samt rätten att få sina personuppgifter raderade, rättade eller flyttade (dataportabilitet), samt
* att de registrerades rättigheter tillvaratas.
Ändringar och tillägg
Ändringar och tillägg till detta avtal ska vara skriftliga för att vara giltiga.
Reklamationer
Vid reklamation ska Dina Solar ges skälig tid att avhjälpa felet eller bristen. Kundens rätt till skadestånd eller skälig kompensation förverkas om reklamationen inte görs inom skälig tid.
Dina Solars rätt att omedelbart häva avtalet
I följande situationer har Dina Solar rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet:
* Kunder är mer än sju dagar försenad med sina betalningar
* Kunden levererar inte material eller orsakar på annat sätt att uppdraget inte kan utföras såsom avtalats
* Kunden bryter mot ingånget avtal, lagar, regler, redovisningsrekommendationer eller myndighetsanvisningar och underlåter att korrigera det påtalade felet inom sju dagar efter meddelande från Dina Solar
* Kunden bemöter Dina Solar personal på ett oetiskt eller kränkande sätt
* Kunden kan inte betala sina skulder, har konkursförvaltare, företagsrekonstruktör eller likvidator utsedd eller om det finns anledning att tro att något sådant kommer att inträffa
Kundens rätt att omedelbart häva avtalet
I följande situation har kunden rätt att med omedelbar verkan säga upp avtalet:
* Dina Solar bryter mot avtalet och underlåter att vidta åtgärder för att korrigera avtalsbrottet inom rimlig tid
Kundservice
Operatörsguidens kundservice nås på support@operatorsguiden.se.
Force majeure
Yttre händelser utanför parternas kontroll (t ex myndighetsåtgärder, krig, mobilisering, förstärkt försvarsberedskap, arbetsmarknadskonflikt, naturkatastrof) och som inte endast är av tillfällig natur och som förhindrar uppdragets genomförande berättigar vardera parten att helt inställa uppdraget utan rätt till skadestånd för den andra parten. Avtalspart ska genast meddela den andra parten när force majeure uppkommer och när den upphör.
Tvist
Tvist mellan parterna ska i första hand lösas genom förhandling och i andra hand av allmän domstol på den ort där Dina Solar har sitt säte. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden, vars beslut är en rekommendation till parterna om hur tvisten bör lösas.
Överlåtelse
Parts rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal kan överlåtas endast om den andra parten ger sitt samtycke till överlåtelsen.
Prioritetsordning
Om avtalsdokument som upprättats mellan parterna sinsemellan är motstridiga ska följande prioritetsordning gälla:
- Uppdragsbrev
- Bilagor till uppdragsbrev
- Dessa allmänna villkor
Underskrifter
Med underskrift av detta avtal så godkänner jag Dina Solars allmänna villkor avtalstider och betalningsansvar.
Detta avtal har upprättats i två likalydande exemplar varav parterna tagit var sitt.